Nordnetin blogin mukaan Teslan osake oli ylivoimaisesti ostetuin ja vaihdetuin ulkomainen osake tammikuussa 2023. Tammikuun lopussa Tesla oli myös Nordnetin suomalaisten asiakkaiden omistetuin ulkomainen yhtiö. Suomalaiset omistavat välittäjän kautta Tesla osaketta jo yli 100 miljoonalla eurolla.
Tesla osake on ollut aktiivisesti esillä Nordnetin Traders Club -youtubesarjassa, jolla on varmasti ollut iso vaikutus yhtiön suureen suosioon suomalaisten sijoittajien keskuudessa. Sarjassa muun muassa mainittiin, että Teslalla on potentiaalia olla maailman arvokkain yhtiö vuonna 2025.
Tämän jakson julkaisun jälkeen Tesla saavutti kaikkien aikojen huippunsa noin 3 viikon päästä. Osake on lasketellut noin 50% tästä puolitoista vuotta sitten saavutetusta kaikkien aikojen huipusta muiden korkeasti arvostettujen yhtiöiden tapaan.
Pitkän laskettelun jälkeen yhtiön osakekurssi on lähes tuplaantunut vuoden alusta mitattuna, joten onko Traders Clubilla jotain perää tässä ennustuksessa?
Tässä artikkelissa käymme perinpohjaisesti läpi, mitä Tesla oikeastaan tekee ja miltä osakkeen hinnoittelu tällä hetkellä näyttää muihin autovalmistajiin ja teknologiayrityksiin verrattuna. Alta löydät kuvauksen kaikista Teslan eri liiketoiminnoista.
Nykyiset ja tulevat liiketoiminnot
Kaikista kiistellyin aihe Teslan osakkeen ympärillä on se, onko Tesla vain autoyhtiö vai jotain muuta. Kuitenkin ainakin tällä hetkellä merkittävä osa sen liikevaihdosta tulee nimenomaan autojen myynnistä, kuten perinteisilläkin autonvalmistajilla.
Kuitenkin potentiaalisia aihioita yhtiöllä riittää. Yritys järjestää esimerkiksi näyttäviä tapahtumia, kuten Battery day ja AI Day, joissa on julkaistu tulevia projekteja aivan muualta kuin autoteollisuuden parista.
Tapahtumat ovat olleet hyvinkin lennokkaita ideoiden suhteen ja osa näissä tapahtumissa esitellyistä innovaatioista on vieläkin toteuttamatta. Tapahtumien tarkoituksena on kuitenkin ollut alan ammattilaisten rekrytoiminen, jossa Tesla on kieltämättä onnistunut loistavasti.
Tulevaisuus näyttää, tuoko muihin liiketoimintoihin käytetyt miljardit viivan alle joskus jotain. Kunnianhimoa yritykseltä ei kuitenkaan puutu.
Teslalla potentiaalisia liiketoimintoja tosiaan riittää, joten yritetään käydä mahdollisimman lyhyesti kaikki nämä läpi. Aloitetaan liiketoiminnoista, jotka tuottavat yhtiölle nyt liikevaihtoa ja siirrytään sen jälkeen potentiaalisiin liiketoimintoihin.
Sähköautot
Selkeästi suurin osa liikevaihdosta tulee sähköautoista. Sähköauto ei itsessään ole mikään uusi keksintö, sillä ensimmäisiä versioita on kehitetty jo 1800-luvulla, mutta Tesla teki niistä vihdoin potentiaalisen kilpailijan polttomoottorille.
Yhtiön onnistunut strategia oli aloittaa kalliista urheiluautosta (Roadster) ja siirtyä siitä premium segmenttiin Model S:n avulla. Seuraava iso askel oli siirtyä vielä edullisempaan segmenttiin ensin Model 3:n ja sen jälkeen Model Y:n avulla. Näiden jälkeen yhtiö on laajentanut jo rekka-autoihin ja myöhemmin tänä vuonna myös lava-autoihin.
Teslan valikoima on kuitenkin erittäin suppea verrattuna muihin automerkkeihin. Kysyntää yhtiöllä on riittänyt yllättävänkin hyvin, mutta tämän vuoden alussa yhtiö joutui pudottamaan autojensa hintoja merkittävästi. Merkistä riippuen hintoja tiputettiin jopa 20%, joka aiheutti ison kysyntäpiikin vuoden alkuun.
Käydään seuraavaksi hyvin lyhyesti läpi kaikki Teslan automallit ja myyntimäärät viime vuodelta.
Premium S ja X
Model S ja X ovat yhtiön kalliimmat kuluttajille suunnatut autot. S on sedan mallinen ja X puolestaan katumaasturi. Model X:ssä takaovet aukeavat poikkeuksellisesti ylöspäin, mikä on erikoinen ominaisuus. Yhtiö toimitti viime vuonna yhteensä 67 000 autoa näitä malleja.
Molemmista julkaistiin viime vuonna uudet Plaid-mallit, joilla 0-100 km/h taittuu hieman yli kahdessa sekunnissa. Plaid-malleissa on myös suuresti kiistelty Yoke-ratti, joka löytyy alla olevasta kuvasta. (Pahoittelut laadusta tämä on allekirjoittaneen ottama kuva).
Keskiluokan 3 ja Y
Selvästi halvemmat mallit 3 ja Y saa uutena jopa Suomessa alle 50 000€ hintaan. Näitä malleja myytiin vuonna 2022 1,25 miljoonaa kappaletta, eli huomattavasti kalliimpia malleja enemmän. Model Y oli vuonna 2022 neljänneksi myydyin auto maailmassa, ja jos mittarina käytetään määrän sijaan myynnistä syntynyttä liikevaihtoa, oli Model Y maailman myydyin auto. Tämä johtuu siitä, että Model Y on paljon kalliimpi, kuin muut myydyimmät autot.
Autot muistuttavat hyvin paljon toisiaan ja niissä onkin yli 75% samoja osia. Halvemmissa malleissakaan ei akku lopu heti kesken, sillä akulla pääsee 455-602 kilometriä (WLTP) mallista riippuen.
Sähkörekka Semi
Ensimmäiset Teslan valmistamat rekat toimitettiin Pepsille vuoden 2022 lopussa. Yhtiö esitteli Semin jo vuonna 2017, joten pitkä viiden vuoden odotus on vihdoin ohi. Toimitusmäärät ovat kuitenkin vielä erittäin maltillisia, mutta yhtiö tavoittelee jopa 50 000 rekan valmistusta vuodelle 2024.
Cybertruck lava-auto Marssista
Teslan tuotteista kiistellyin on varmasti Cybertruck. Auto on täysin erilainen kuin muut autot kulmikkaalla muotoilullaan ja teräksisellä kuorellaan. Yhtiön mukaan autosta tulee luodinkestävä. Auton valmistus on tarkoitus aloittaa vihdoin 2023 syksyllä.
Energiaratkaisut
Sähköautojen lisäksi Teslalla on myös paljon erilaisia uusiutuvaan energiaan liittyviä liiketoimintoja. Koska mitä hyötyä on ajaa sähköautolla, jos siinä käytettävä energia olisi tuotettu fossiilisilla polttoaineilla?
Autoihin tarvitaan todella paljon akkuja, joita Tesla tilaa toimittajilta ja valmistaa myös itse. Battery day:ssä esitelty mullistava 4680-akku ei ole ainakaan vielä pystynyt osoittamaan ylivertaisuuttaan, kuten Battery day:ssä annettiin ymmärtää. 4680-akkujen valmistus on kuitenkin vasta alkuvaiheessa, joten ei tuomita niitä täysin vielä.
Tesla saattaa lähteä myös kaivosbisnekseen mukaan, sillä se osoittautua pullokaulauksi akkujen valmistuksen suhteen. Elon Muskin mukaan bisnes on myös hyvin kannattavaa, sillä esimerkiksi Litiumia myydään softabisneksen katteella.
Energiasegmentti tuo vielä melko pienen osan Teslan liikevaihdosta, mutta Muskin mukaan se voi kasvaa jopa autoja suuremmaksi segmentiksi. Energian tuotto ja varastointi toi Teslalle vajaa 4 miljardia dollaria liikevaihtoa vuonna 2022.
Latausverkosto
Teslan valmistamille sähköautoille ei ollut vielä latauspisteitä, joten Tesla on luonut itse vuosien varrella maailman suurimman latausverkoston. Supercharger -nimellä kulkevia latureita oli yli 42 000 vuoden 2022 loppuun mennessä.
Tämä liiketoiminta tukee autojen myyntiä, mutta yhtiö tavoittelee myös 30% bruttomarginaalia latausverkosto-toiminnallaan. Tesla on alkanut avaamaan Supercharger asemiaan myös muille automerkeille, joista muiden automerkkien omistajat joutuvat maksamaan hieman Teslakuskeja enemmän.
Megapack ja Powerwall
Fossiilivapaan energiantuotannon tueksi tarvitaan isoja akkuja ja muita energiavarastoja. Erityisesti aurinko- ja tuulivoiman ongelmana on niiden vaihtelevuus, josta johtuen energiaa pitää pystyä säilömään.
Yhtiön itsensä mukaan Megapack on tehokas akku, jonka tarkoitus on toimia energiavarastona, tasapainottaa sähköverkon toimintaa ja estää sähkökatkoja. Samaa tehtävää ajaa myös kuluttajille suunnattu Powerwall, jonka voi asentaa kotiin.
Aurinkopaneelit ja katot
Kukaan tuskin ostaa Powerwallia yksinään, vaan se on tarkoitus yhdistää Teslan valmistamien aurinkopaneelien kanssa. Yrityksellä on aurinkopaneelien lisäksi myös Solar roof-tuote, jossa aurinkopaneelit ovat osa kattoa erillisten paneelien sijaan.
Tämä aurinkopaneelibisnes on ollut yksi Teslan heikoimmista segmenteistä. Kasvua ei ole saatu lähtemään halutulla tavalla liikkeelle monen vuoden yrittämisen jälkeen. Vuonna 2022 yhtiö toimitti aurinkopaneeliratkaisuja 348 MW edestä.
Potentiaaliset liiketoiminnat
Jos tässä ei vielä ollut tarpeeksi lennokkaita ideoita, niin odotapa vaan. Tesla on yhtiönä onnistunut jo monesti tekemään asioita, joita kukaan ei ole pitänyt mahdollisena. Näistä esimerkkeinä polttomoottoriauton kanssa kilpaileva sähköauto, polttomoottoria tehokkaampi sähköauto sekä massatuotanto sähköautoilla.
Alla käydään läpi lyhyesti yhtiön isoimpia itse esittämiä tulevia liiketoimintoja. Näiden lisäksi tulossa on varmasti paljon lisää. Muun muassa kaivostoiminnasta on spekuloitu paljon, kuten artikkelin alussa mainittiin.
Osa liiketoiminnoista tuottaa jo pientä liikevaihtoa, mutta koska niiden osuudet ovat vielä todella marginaalisia, ovat ne potentiaalisten joukossa.
Vakuutus
Autojen vakuutukset, erityisesti sähköautojen, ovat todella kalliita ja Tesla on päättänyt ratkaista tämänkin ongelman. He tarjoavat omaa vakuutustaan jo Yhdysvalloissa, joka on hyvinkin kilpailukykyinen.
Tesla käyttää vakuutuksen hinnan määritykseen autoistaan saamaansa dataa, jolloin turvallisempi kuski saa alemman vakuutuksen. Muut vakuutusyhtiöt eivät pääse käsiksi Teslan tavoin kuskikohtaiseen dataan, joten heillä on huonommat valtit määritellä auton omistajalle sopivaa hintaa.
Autonominen ajo ja robotaksit
Täysin autonominen ajaminen mullistaisi autojen käytön täysin. Kuvittele tilanne, jossa omistat auton, joka ajaa sinut aamusta töihin ja lähtee itsenäisesti kuljettamaan muita henkilöitä. Autosi tuo sinulle lisätuloja työpäivän aikana ilman, että sinun pitää tehdä yhtään mitään. Tai tarvitseeko sinun edes omistaa autoa, kun voit käyttää robotaksia kaikille tarvittaville matkoille?
Tämä on Teslan visio, mutta samaa ongelmaa ratkoo moni muukin. Tesla laskuttaa asiakkailtaan tästä keskeneräisestä versiosta Suomessa 7 500€ kertamaksun auton oston yhteydessä. Asiakkaista noin 7% valitsee tämän vaihtoehdon.
Tekoäly
Yhtiö hyödyntää tekoälyä tällä hetkellä lähinnä vain sisäisesti. Tekoälyn avulla kehitetään muun muassa yhtiön autonomista ajamista. Tähän tarkoitukseen kehitetty Dojo-supertietokone on mahdollista myös kaupallistaa. Toistaiseksi Tesla ei kuitenkaan ole ilmaissut intressejä tähän.
Robotiikka eli Optimus
Viimeisimpänä kaikista lennokkain idea eli Optimus. Optimus on Teslan kehittämä humanoidirobotti, joka on vielä aika alkuvaiheessa. Robotin on tarkoitus pystyä tekemään yksinkertaisia sekä vaarallisia tehtäviä ihmisten puolesta.
Optimuksen kehitystyö on edistynyt hyvää vauhtia, sillä robotin toiminnasta saatiin lisämakua Teslan sijoittajapäivässä maaliskuussa 2023. Toimitusjohtaja Muskin mukaan Optimuksen onnistuessa kansantalous kasvaa aivan uuteen stratosfääriin, kun Optimus voi työskennellä 24/7.
Kilpailuedut ja vallihaudat
Toimitusjohtaja Elon Muskin mielestä Teslan suurin kilpailuetu tulee olemaan valmistus. Yhtiö on mullistanut ainakin auton valmistusprosessin monella eri tapaa. Kummallisinta tässä on se, että yhtiöllä on hyvin vähän patentteja, joten muiden yhtiöiden voisi kuvitella vain kopioivan Teslan tavan toimia, mutta näin ei vain ole käynyt.
Tesla on muun muassa keksinyt valaa autojen osat jättimäisillä prässeillä, joiden ansiosta osien määrä tippuu sadoilla. Tämä johtaa nopeampaan valmistukseen ja pienempään määrään henkilötyötunteja autoa kohden. Viime vuonna saimme käytännön esimerkin tästä, kun Volkswagenin toimitusjohtaja totesi Teslan valmistavan 10 tunnissa kilpailevan auton, mihin heillä menee 30 tuntia.
Tehokkaamman valmistusprosessin ansiosta Tesla on onnistunut kasvattamaan liikevoittoprosenttiaan miinus 14%:sta jopa plus 17%:iin vuosina 2017-2022. Tämä samalla, kun autojen keskimääräinen myyntihinta on puolittunut.
Tehokkuus näkyy myös Teslan sijoitetun pääoman tuotossa, joka on aivan loistavalla tasolla, eli yli 30% 2022 Q3 ja Q4 kvartaaleilla. Mitkään muut autonvalmistajat eivät pääse lähellekään tätä tasoa, eivät edes pahimmat kiinalaiset kilpailijat.
Teslan kilpailuetuna on myös laaja-alainen osaaminen sekä kyky reagoida nopeasti. Covid-pandemian aikana vaivannut sirupula vaikeutti lähes kaiken valmistusta, mutta Tesla onnistui paikkaamaan ongelmaa käyttämällä vaihtoehtoisia komponentteja, joihin luotiin omat täysin uudenlaiset softat. Harvalta autonvalmistajalta löytyy tällaista osaamista talon sisältä.
Kilpailueduksi voidaan myös luokitella tämä talonsisäinen osaaminen. Teslan missiona on vauhdittaa maailman siirtymistä kestävään energiaan, joka motivoi niin vanhoja kuin uusia työntekijöitä pysymään yhtiössä. Tesla on pitkään ollut suosituimpien työnantajien joukossa kyselyissä, jotka on tehty Yhdysvaltalaisille insinööriopiskelijoille.
Tulevaisuuden näkymät ja ennusteet
Tesla on ohjeistanut vuodesta 2020 eteenpäin 50% vuotuista kasvua autojen toimituksissa. Toistaiseksi yhtiö on päässyt tähän tavoitteeseen, kun kasvu lasketaan vuodesta 2020 eikä virheellisesti aina edellisvuodesta, kuten osa mediasta uutisoi. Yhtiö ohjeisti vuodelle 2023 olevansa tätä tavoitetta edellä ja toimittavansa 1,8 miljoonaa autoa, kun 50% ennuste olisi noin 1,7 miljoonaa.
Yhtiö on asettanut tavoitteekseen toimittaa 20 miljoonaa autoa vuonna 2030, joka on linjassa 50% vuosittaisen kasvuvauhdin kanssa. Yhtiöllä on tällä hetkellä teoreettista kapasiteettia valmistaa 1,9 miljoonaa autoa vuodessa, joten lisää tehtaita tarvitaan hyvin nopeasti.
Yhtiö julkisti sijoittajapäivässä 2023 uuden tehtaansa Meksikossa, jossa valmistetaan yhtiön uusi malli. Tesla ei halunnut vielä kommentoida uutta malliaan, vaan pitää sille erillisen julkistustilaisuuden todennäköisesti tänä vuonna.
Teslan tehtaista vastaava Tom Chu on huhujen mukaan halunnut rikkoa Meksikossa Giga Shanghaissa tehdyn ennätyksen, jossa tehdas oli valmis vain 9kk ajassa. Tämän huhun perusteella Giga Meksikosta voisi valmistua autoja jo tämän vuoden lopussa tai ensi vuoden alussa.
Globaalit päästötavoitteet tukevat Teslan liiketoimintaa sen jokaisella saralla. Valtiot myöntävät suuria tukia ihmisille, jotka ostavat sähköautoja, aurinkopaneeleja ja muita Teslan tuotteita. Kansainväliset tavoitteet on asetettu niin, että vuoteen 2050 mennessä maailman kasvihuonepäästöt olisivat neutraaleja eli päästöjä pystytään sitomaan yhtä paljon, kuin niitä vuodessa vapautuu.
Tesla osakkeen ja yhtiön hinta
Yhtiöllä on vahvat trendit puolellaan, jonka lisäksi yhtiön omat tavoitteet ovat todella korkeat. Sijoittajan pitää pohtia onko tavoiteltu kasvu enää tässä kokoluokassa mahdollista, ja millä todennäköisyydellä Tesla pysyy annetuissa aikatauluissa tulevaisuudessa.
Yhtiön onnistuessa tavoitteissaan siitä tulee lähes varmasti maailman arvokkain yhtiö. Vaikka Teslalla on vaikuttava historia, ei tavoitteiden onnistumisesta silti ole mitään varmuutta.
Teslan osake on lähes kaikilla taaksepäin katsovilla kertoimilla kallis, mutta osakkeet onkin parempi hinnoitella niiden tulevaisuuden kassavirtojen perusteella. Hieman alempaa löydät vertailun Teslan ja muutaman muun yhtiön välillä.
Onko näin ison jättiläisen, joka valmistaa fyysisiä autoja, mahdollista kasvaa 50% vuodessa kestävästi? Riittääkö kysyntä vielä, kun autoja myydään 1,3 miljoonan sijaan vaikka 6 miljoonaa vuodessa?
Näitä kysymyksiä sijoittajan on hyvä miettiä, ja asettaa näiden perusteella omat odotuksensa. Mikäli Tesla pääsee kunnianhimoisiin tavoitteisiin, on yhtiö tällä hetkellä suorastaan halpa. Jos taas kysyntä sakkaa ja kasvua ei saadakaan halutulla tavalla, on Tesla osakkeen hinnassa vielä rutkasti leikattavaa.
Hinnoittelu
Yhtiön markkina-arvo on tällä kirjoitushetkellä yli 600 miljardia dollaria eli se on aivan valtava. Jos Tesla osakkeen hinnoittelua tarkastellaan taaksepäin esimerkiksi yritysarvo/tulos ennen veroja (EV/EBIT), niin muodostuu luvuksi melko korkea 44,2.
Vain hieman korkeammalla tunnusluvulla (EV/EBIT 49,9) treidaa muun muassa Helsingin pörssin supersuosittu softayritys QT Group. Teslan osakkeen hinnoittelu vaatii numeroiden tueksi myös vahvaa uskoa yhtiön kykyyn saavuttaa tavoitteensa.
Menneisyyteen peilaten Teslan osaketta ei ole koskaan hinnoiteltu näin matalilla kertoimilla, mutta yhtiön arvostuksessa ei ainakaan aiemmin ole ollut mitään järkeä. Sijoittajan pitää itse tehdä päätös ovatko nykyiset kertoimet riittävän alhaiset.
Muut autoyhtiöt
Jos sijoittaja ei usko Teslan saavuttavan merkittävää tuottoa muilla liiketoiminnoillaan, on luonnollisinta verrata yhtiötä muihin autovalmistajiin. Teslalle kovimmat kilpailijat löytyvät kiinalaisista sähköautonvalmistajista, kuten BYD.
Kiinalainen BYD valmistaa sähköautojen lisäksi myös plug-in hybridejä, mutta on silti yksi Teslan kovimmista kilpailijoista. Osake treidaa tällä hetkellä noin 62,5 EV/EBIT kertoimilla. Yhtiön sijoitetun pääoman tuotto jää toistaiseksi Teslalle melkoisesti, ollen vain 5% taaksepäin katsottuna, kun Teslalla vastaava on 25%.
Saksalainen Volkswagen on pystynyt parhaiten mukana sähköautojen vallankumouksessa perinteisistä autonvalmistajista. Sijoittajat eivät selvästikään usko Volkswagenin tulevaisuuteen, sillä yhtiö treidaa alhaisilla kertoimilla. Volkswagenin EV/EBIT on vain 10,9. Yhtiön sijoitetun pääoman tuotto on kuitenkin melko alhainen 4%.
Yhdysvaltalainen General Motors on myös lähtenyt työstämään omaa sähköautojen mallistoaan. Yhtiö hinnoitellaan Volkswagenin tavoin matalilla kertoimilla (EV/EBIT 12,5) ja sen sijoitetun pääoman tuotto on samaa luokkaa (4,1%).
Yhtiöiden vertailu
Seuraavaksi kootaan näistä edellä mainituista yhtiöistä pieni vertailu. Vertailuun käytetään muutamaa laatusijoittamisen tunnuslukua ja arvoa, joista osa listattiin jo ylempänä. Luvut on kaivettu Koyfin.com palvelusta.
Käytetään vertailussa sijoitetun pääoman tuottoa, bruttomarginaalia sekä liikevaihdon keskiarvoista kasvua edelliseltä kolmelta vuodelta. Nämä luvut lasketaan yhteen ja jaetaan yhtiön hintavuutta kuvaamalla mittarilla, joka on EV/EBIT, koska se ottaa yhtiön velat huomioon toisin kuin P/E.
EV/EBIT | ROIC | Bruttomarg. | LV kasvu 3v | Tulos | |
---|---|---|---|---|---|
Volkswagen | 10,9 | 4,0 % | 18,5 % | 2,5 % | 2,29 |
QT Group | 49,9 | 25,1 % | 47,4 % | 38,6 % | 2,23 |
Tesla | 44,2 | 18,6 % | 25,6 % | 49,1 % | 2,11 |
GM | 12,5 | 4,1 % | 13,5 % | 4,5 % | 1,77 |
BYD | 62,5 | 5,0 % | 15,1 % | 35,9 % | 0,90 |
Kaavasta saadaan vertailuarvo, joka esitetään tulos -sarakkeessa. Mitä suurempi arvo, sen parempi tulos. Tässä yksinkertaisessa vertailussa Tesla osake sijoittuu kolmanneksi QT Groupin ja Volkswagenin jälkeen. Volkswagen vei voiton osakkeen halvan hinnoittelun ja hyvän bruttomarginaalin ansiosta.
Riskit
Jo vuosikaudet Teslan suurimpana riskinä on nähty nouseva kilpailu. On puhuttu perinteisten autonvalmistajien vuosikymmenten kokemuksesta ja siitä, kuinka nämä ottavat sähköautomarkkinat haltuun, kun ne näkevät markkinan olevan tarpeeksi suuri. Näin ei kuitenkaan ole käynyt, vaan pahimmat kilpailijat tulevat uusista kiinalaisista yhtiöistä, kuten edellä mainittu BYD.
Erityisesti loppuvuosi 2022 oli todella vaikea Teslalle, kun BYD taas pystyi kasvattamaan tuotantoaan ja markkinaosuuttaan Kiinassa. Tesla joutui pudottamaan autojensa hintoja rajusti vuoden 2023 alussa osittain kysyntäongelmien takia.
Tämän hetkisestä tuotannosta valtava osa tulee yhtiön Kiinan tehtaalta. Tässä piilee myös iso riski, sillä USA:n ja Kiinan tulehtuneet välit saattavat pahimmillaan vaikuttaa myös Teslan toimintaan maassa.
Yhtiön toimitusjohtaja Elon Musk on tunteita herättävä persoona, josta aiheutuu myös melko iso henkilöriski. Muskilla on paljon erilaisia projekteja lautasellaan ja sijoittajien mielestä hänen pitäisi keskittyä enemmän Teslan johtamiseen. Yrityksen sijoittajapäivä 2023 toi helpotusta tähän henkilöriskiin, sillä yrityksen sisältä löytyy selvästi muitakin vahvoja ja osaavia johtajia.
Suurimpana riskinä sijoittajan näkövinkkelistä on Tesla osakkeen korkea arvostus. Yhtiö on aina ollut erittäin kallis, eikä sitä vieläkään halvaksi voi kutsua. Yhtiön pitää onnistua loistavasti tavoitteissaan, jotta sijoittaja saisi nykyhinnoilla osakkeilleen hyvää tuottoa lähivuosina.
Yhteenveto
Yrityksenä Teslalla on kunnianhimoiset ja vaikuttavat tavoitteet. Yhtiön saavutuksista ja tulevaisuudesta on vaikea olla innostumatta, mutta sijoittajan täytyy pitää tunteet pois pelistä, vaikka yhtiö olisi kuinka mullistava.
Toistaiseksi sijoittajille on epäselvää miten paljon kaikista liiketoiminnoista on mahdollista saada liikevaihtoa ja tuottoa. Niihin investoidut rahat voivat myös valua täysin hukkaan, mikäli kaikki ei menekään putkeen.
Itse Tesla osake on erittäin haastava hinnoitella eikä voida ehkä puhua arvosijoittamisesta. Optimistinen härkä näkee yhtiön kasvavien liiketoimintojen mullistavan koko maailman, jolloin yhtiöstä tulee eittämättä maailman arvokkain yhtiö, vieläpä isolla marginaalilla.
Yhtiöllä on kuitenkin historiassaan taipumusta venyä asetetuista aikatauluista sekä myös muuttaa suunnitelmiaan lennosta. Lisäksi yhtiön suppea valikoima on viime aikoina aiheuttanut kysyntäongelmia, jotka tuskin tulevat vähentymään, kun autoja myydään vuosi vuodelta enemmän.
Hinnoittelu vaatii siis uskoa yhtiön tarinaan sekä kykyyn saavuttaa mahdottomilta vaikuttavat tavoitteet. Tesla osake hinnoitellaan perinteisiin autonvalmistajiin verrattuna järjettömillä kertoimilla, mutta Kiinalaisiin sähköautonvalmistajiin verrattuna melko neutraalisti.
Tesla osake on Nordnetin suomalaisten asiakkaiden omistetuin ulkomainen osake, joten uskoa ainakin suomalaisilla riittää, vaikka Tesla ei maksa edes osinkoa! Toivottavasti Teslasta ei tule suomalaisille samanlaista opetusta, kuin Nokiasta IT-kuplassa.