Suomalainen Kempower osake on noussut suuren yleisön tietoisuuteen poikkeuksellisen kasvun ansiostaan. Yhtiö on osa Kemppi Groupia, josta se irrotettiin vuonna 2017 omaksi yrityksekseen. Kemppi Group omistaa yhtiöstä vielä vajaat 62%. Kempower on kasvanut erittäin vauhdikkaasti ja yhtiö listattiin Nasdaq First North Growth Market Finland-pörssiin eli tunnetummin Helsingin pörssin First North listalle vuonna 2021.

Yhtiön ydinliiketoimintaa on suunnitella ja valmistaa sähköajoneuvoille latausratkaisuja.

Mainos

Latausratkaisut voidaan jakaa kolmeen eri osaan:

  • Hitaat latausratkaisut (1-22 kW, AC)
  • Pikalatausratkaisut (22-100 kW, DC)
  • Suurteholatausratkaisut (>100 kW, DC)

Kempower keskittyy näistä pika- ja suurteholataukseen, joissa myyntihinnat ovat huomattavasti suurempia kuin hitaissa latausratkaisuissa. Pikalatausratkaisuja myydään 20k-40k euron hintaan ja suurteholatausratkaisuja 50k-150k euron hintaan.

Yhtiön valmistamia tehokkaampia latausratkaisuja myydään yrityksille kuluttajien sijaan, eli mm. huoltoasemille, hotelleille ja kaupoille sekä kaupallisten ajoneuvojen operoijille (esim. bussiyhtiöt ja työkoneet). Toistaiseksi työpaikat ja kotitaloudet ovat tyytyneet halvempiin hitaisiin ratkaisuihin.

Kempowerin kasvu

Kempower on kasvattanut liikevaihtoaan järisyttävää tahtia, sillä yhtiön liikevaihto on kasvanut vuoden 2019 0,3 miljoonasta 2022 103,6 miljoonaan euroon. Vuonna 2023 yhtiö ennustaa liikevaihtonsa olevan 280-310 miljoonaa euroa, eli karkeasti kolme kertaa enemmän kuin edellisenä vuonna.

Kasvuluvut ovat siis täysin poikkeuksellisia konepajojen valtakunnassa Suomessa. Kasvusta erikoista tekee myös sen, että yhtiö ei tarjoa nopeasti skaalautuvaa softaa, vaan fyysisiä latausratkaisuja. Tämän lisäksi yhtiön kasvu on ollut myös kannattavaa, sillä yhtiön myyntikatemarginaali on ollut yli 50% vuonna 2023.

Yhtiö päivitti strategiaansa 04/2023 ja tavoittelee 750 miljoonan euron liikevaihtoa ja 10-15% liikevoittomarginaalia 2026-28 mennessä. Tavoitteet on tarkoitus saavuttaa ensisijaisesti orgaanisin keinoin, mutta myös yritysostot ovat osana työkalupakkia. Yhtiö ei maksa osinkoa keskipitkällä aikavälillä, sillä kassavirrat investoidaan kasvuun.

Kempowerin markkina tulee kasvamaan erityisesti hyötyajoneuvojen osalta, sillä raskaan liikenteen vihreä siirtymä on kestänyt henkilöautoja kauemmin. Tämän markkinan odotetaan kasvavan 61% vuoteen 2030 mennessä. Lisää markkinan kasvusta seuraavaksi.

Markkinaosuus

Lahtelainen yritys operoi markkinalla, jonka yhtiö itse ennustaa kymmenkertaistuvan vuosien 2022-2030 välillä. Vuosittaiseksi markkinakasvuksi tulee tällöin 33%. Vuoden 2023 2,1 miljardin markkina kasvaisi siis 14 miljardin markkinaksi vuonna 2030. Mikäli Kempowerin markkinaosuus pysyisi tismalleen samana (n. 13%), olisi yhtiön liikevaihto vuonna 2030 yli 1,8 miljardia euroa.

Kempowerin liikevaihdosta Q3/23 kvartaalissa vielä 41% syntyi Pohjoismaista. Yhtiön paikallinen tuotanto USA:ssa alkoi vuoden 2023 lopussa ja ensimmäiset laturit toimitettiin Kanadaan joulukuun puolessa välissä. Myös Australiaan on toimitettu jo latureita, mutta toistaiseksi nämä markkinat ovat vielä melko pieni osa yhtiön liikevaihdosta. Tärkeimpinä markkinoina tulevaisuudessa tulevat olemaan strategian mukaan Eurooppa sekä USA ja Kanada.

Lahden tuotantokapasiteetti tuplaantuu vuoden 2024 aikana, kun uusi tuotantolaitos avataan. Uusi tuotantolaitos sijaitsee vain 10 km päässä nykyisistä 4000 ja 1000 neliön tuotanto- ja toimistotiloista. Kempowerilla on mahdollisuus kasvattaa vielä näiden nykyisten tilojen tuotantokapasiteettia.

Jokainen kolmesta Lahden tehtaasta tulee erikoistumaan tiettyyn tuotannon vaiheeseen. Kempower saavuttaa hyviä synergiaetuja lähekkäin sijoitetuista tuotanto- ja suunnittelutiloista.

Kilpailuetu

Kempowerin latausratkaisujen dynaaminen tehonhallinta sekä modulaarinen rakenne ovat ominaisuuksia, jotka luovat lisäarvoa asiakkaille verrattuna kilpailijoiden tuotteisiin. Tämä on merkittävä syy sille, että yhtiö pystyy pitämään korkeaa bruttomarginaalia.

Kaikki Kempowerin latauslaitteet perustuvat 50 kW tehomoduuleihin, joita voidaan asentaa ja lisätä helposti asiakkaan haluama määrä. Tällöin asiakas voi alkuun tilata vain muutaman laturin ja lisätä kapasiteettia kysynnän mukaan.

Yhtiön tuoteportfolio sisältää vain 4 eri tuotetta, jotka sisältävät vielä pääosin samoja komponentteja. Tällöin tuotantolinjojen ei tarvitse olla monimutkaisia, kun vaihtoehtoja on rajatusti. Tämä noudattaa samaa linjaa kuin yhtiön kovin kilpailija, Tesla.

Dynaamista tehonhallintaa tarjoaa Kempowerin lisäksi ainoastaan Tesla. Dynaamisen tehonhallinnan avulla ohjausyksikkö jakaa käytössä olevaa kapasiteettia fiksusti jopa 8 käyttäjällä yhtäaikaisesti, jonka ansiosta järjestelmän maksimiteho ei tarvitse nousta niin korkealle. Tämä taas suoraan vähentää asiakkaan sähkökustannuksia latureista, jolloin asiakkaan marginaalit sähkönmyynnistä nousevat.

Latureiden elinkaaret ovat arviolta 5-8 vuotta, ja niihin myönnetään kahden vuoden takuuaika. Tyytyväiset asiakkaat toivottavasti päivittävät myös uudet laturit tutulta turvalliselta tarjoajalta, kun niiden elinkaari tulee päätökseen.

Kempower osake hinnoittelu

Yhtiön hinnoittelua voi lähestyä monesta eri näkökulmasta ja verrataankin tässä Kempower osaketta suoraan sen pahimpaan kilpailijaan, Teslaan. Molemmat yhtiöt ovat piensijoittajien suosiossa, Kempower tietty hieman vähemmän hypetetty ja seurattu, kuin Tesla. 

Verrataan yhtiötä Koyfin.com palvelun tarjoaman datan avulla. 

LV CAGR (3Y) = Liikevaihdon kasvu 3 vuoden keskiarvo, Gross margin% = bruttomarginaali, ROC = Pääomantuotto, P/FCF = Hinta / vapaa kassavirta, EV/EBIT = Yritysarvo / liikevoitto.

Kempower on kasvanut alkuvaiheessa aivan järjetöntä vauhtia, eikä Tesla ole pysynyt tämän kasvun vauhdissa. Yhtiöiden koko huomoiden tämä ei tosin ole yllätys. Sattumoisin kirjoituspäivän kurssilla Tesla on noin 420 kertaa (Muskin lempi luku) suurempi, kuin Kempower markkina-arvolla mitattuna. 

Myös bruttomarginaalin osalta Kempower vetää huomattavasti pidemmän korren kilpailijaansa nähden. Latausratkaisut ovat Teslalle kuitenkin lähes merkitsemätön osuus heidän kokonaisliikevaihdosta, josta suurin osa toistaiseksi tulee vielä autojen myynnistä.

Pääoman tuotot ovat molemmilla yhtiöillä aika samaa luokkaa, noin 12-13%. Hinnoittelua lähestytään taulukossa kahdella eri arvolla. P/FCF on molemmilla todella koholla, mutta Teslalla vielä noin 50% korkeammalla, mitä Kempowerilla. EV/EBIT myös molemmilla koholla, mutta noin samoissa hinnoissa. Tesla on siis näiden kahden perusteella Kempower osaketta kalliimpi. 


Yhteenveto

Kempower osake on noussut sijoittajien tietoisuuteen poikkeuksellisen kasvunsa ansiosta. Vuonna 2017 Kemppi Groupista erilliseksi yritykseksi irrotettu Kempower on laajentunut nopeasti ja listautui Helsingin pörssin First North listalle vuonna 2021. Yhtiön kasvu ja menestys ovat houkutelleet huomiota, ja sen liiketoiminnan keskiössä ovat innovatiiviset sähköajoneuvojen latausratkaisut.

Yhtiö keskittyy lähinnä pikalataus- ja suurteholatausratkaisuihin, joiden myyntihinnat ovat merkittävästi korkeammat kuin hitaammilla latausratkaisuilla. Tämä strategia on mahdollistanut yhtiön nopean kasvun ja korkean myyntikatemarginaalin. Kempowerin tuotteet ovat suunnattu pääasiassa yritysasiakkaille, kuten huoltoasemille ja bussiyhtiöille.

Kempowerin liikevaihto on kasvanut huomattavasti vuodesta 2019 lähtien, ja yhtiö ennustaa jatkuvaa kasvua tulevaisuudessa. Yhtiö on päivittänyt strategiansa tavoitellakseen 750 miljoonan euron liikevaihtoa ja vähintään 15% liikevoittomarginaalia vuoteen 2028 mennessä.

Markkinanäkymät ovat Kempowerille suotuisat, erityisesti hyötyajoneuvojen vihreän siirtymän myötä, jonka odotetaan kiihtyvän tulevina vuosina. Yhtiö on laajentanut toimintaansa kansainvälisesti, ja sen tuotantokapasiteetti kasvaa merkittävästi Lahdessa vuonna 2024, kun uusi tuotantolaitos avataan.

Kempower erottuu kilpailijoistaan dynaamisen tehonhallinnan ja modulaarisen rakenteen ansiosta. Yhtiön hinnoittelustrategia ja tuoteportfolio tukevat sen kilpailuetua, ja Kempowerin taloudellinen suorituskyky on osoittautunut vahvaksi, jopa verrattaessa sitä suurempiin kilpailijoihin, kuten Teslaan.

Saatat pitää myös näistä

EKP nostaa ohjauskorot korkeimmalle tasolle sitten vuoden 2001

EKP:n koronnostopäätös odotettu Keskuspankki esittää, että pohjainflaation ollessa edelleen korkealla ovat ohjauskorkojen…

Yle: Ennuste kertoo: näin asumismenot kallistuvat – omakotitalon ja vuokrakämpän välillä huima ero

Asumismenot yhä kasvussa Suomalaisten asumismenot kasvavat vuonna 2023 edelleen, mutta viime vuoden…

Crocs Osake: Muovista Muodostettu Muodin Sijoitusmahdollisuus

Crocs, Inc. (NASDAQ: CROX), alun perin tunnettu kirkkaista väreistä ja ilmavista muovikengistään.…